Chicklit review: Jill Mansell | Lang leve de liefde

Zolang we nog even van het lekkere weer kunnen genieten is er niets lekkerders dan languit op een ligbed met een drankje en een heerlijk boek erbij. In april dit jaar verscheen de “nieuwe Jill” al en vanaf 12 juli lag ie dan al op mijn nachtkastje te pronken en eindelijk had ik er tijdens mijn vakantie tijd voor het boek heerlijk te verslinden! In een noten dop (want ik kan je niet teveel verklappen) vertel ik je wat ik er van vind in deze chicklit review: Jill Mansell | Lang leve de liefde

Op het moment dat je een boek als dit gaat reviewen, rees er dan toch een vraag… en misschien is het voor velen bekend en vanzelfsprekend want we weten allemaal wel wat een chicklit is maar wat is een chicklit dan echt en is de benaming voor deze nieuwe Jill wel een echte chicklit te noemen?

Chicklit is de afkorting van het Engelse chick literature, eigentijdse romantische fictielectuur door en voor jonge vrouwen. Een chicklit is lectuur voor vrouwen. Het is een ietwat neerbuigende benaming voor de romantische literatuur van dit moment, geschreven voor vrouwen tussen de 20 en 35 jaar. Het is ook eigenlijk het vervolg op de chick-flick: een typische vrouwenfilm. – aldus de google resultaten.

Jill zelf is geen echte “jonge” vrouw meer en ontvangt fanmail van vrouwen tussen de 15 en 85. Ze haalt haar inspiratie overal vandaan; tijdschriften, televisie, etc etc. Ik denk dus dat boeken als deze echt meer onder noemer romantische vrouwen literatuur valt. Want eigenlijk draait het gehele verhaal rond 3 vrouwen van verschillende leeftijden.

Hoofdpersoon Lily, die in dit boek 25 jaar wordt ontvangt elk jaar op haar verjaardag een brief van haar overleden moeder. Brieven die pas voor het eerst op haar verjaardag geopend worden. De laatste brief die ze ontvangt is op haar 25e verjaardag en daarin wordt een mooie onthulling gedaan over het liefdesleven van haar moeder wat uiteindelijk uitmond in een zoektocht.

De 2 andere vrouwen, vriendin Patsy en Coral die Lily opvoedde nadat haar moeder overleed, zijn van een andere leeftijd. Ook zij hebben te maken met de mooie liefdesperikelen. Patsy die lichtelijk wanhopig is nadat haar eerste huwelijk strand en haar heil vervolgens zoekt in het internet-daten wat hilarische momenten oplevert en Coral die na het overlijden van haar grote liefde ineens ontdekt dat ze weer net zo verliefd kan worden als een jong meisje.

Lily die zelf minder met de liefde in eerste instantie bezig is ontmoet door een bijzonder voorval een beroemde acteur Eddie, een droom van velen vrouwen maar natuurlijk ontstaat er dan wel de vraag, wat gebeurd er als de realiteit toch door de roze droom heen prikt?

Het gehele verhaal speelt zich af in een mooi dorpje in Engeland wat je toch extra meeneemt in de romantische sferen en laat zien dat zowel de vrouwen als de mannen in een klein schattig dorp normale en echte liefde met zich mee dragen.

Kortom voor mij is het dus meer dan een chicklit en heerlijk geschreven. Op het moment dat je begint wil je gewoon verder lezen en ondanks dat je wil dat het boek toch niet tot een einde komt het verhaal, wat toch stiekem voorspelbaar is met her en der verrassende elementen wat het boek meer diepgang geeft, een grote glimlach oplevert als je de laatste pagina hebt bereikt. De titel doet het boek dan zeker eer aan.

Lang leve de liefde is o.a. als paperback voor € 19,95 en als e-book voor €12,95

Heb jij ‘m al gelezen?