FabulousMovies | Walt Disney’s Cinderella | Filmreview

Al zolang als ik me kan heugen ben ik dol op sprookjes. Mijn moeder las ze voor het slapen gaan voor en op mijn 7e lag er voor het eerst een Disney video onder de kerstboom welke ik ongeveer grijs speelde (De Kleine Zeemeermin). De 2e film die ik kreeg was Assepoester en je raad het al ook deze compleet grijsgedraaid! Je kunt natuurlijk voorstellen dat het moment dat ik zag dat Assepoester op het grote scherm zou komen ik deze dolgraag wilde zien! Een sprookje wat dus, op het doek, tot leven komt. Het verhaal van Cinderella is toch zeker wel een leidraad voor de meeste romantische films van tegenwoordig. Er is voor mij ook niets leuke dan dit op het Disney Hoofdkantoor hier in Nederland te mogen bekijken. Ik vertel je uiteraard graag mijn bevindingen van de film!

CINDERELLA_PAYOFF_NETHERLANDS

De verhaallijn is uiteraard gelijk als de animatiefilm maar zo nu en dan een ander detail. Het moest nog wel wat verrassender blijven zoals je begrijpt. De film is niet in een musical jasje gestoken, ook wel leuk voor de verandering. Cinderella haar rol wordt vertaald door Lily James, een natuurlijke schoonheid die haar rol erg goed neerzet. 2 andere dames die echt geknipt zijn voor het karakter waren Cate Blanchett als de boze stiefmoeder en Helena Bonham Carter als de fairy gothmother. Helene ten top, ook al een kleine rol maar zeker een leuke. En de prins… ja ach… die mag er ook best zijn! 🙂 Deze rol wordt vertaalt door Richard Madden. Een heerlijk film weer die voor zowel jong als oud een echte aanrader is. Ik heb er enorm van genoten. Elk detail, de kostuums en de special effects waar Disney bekend om staat is ook in deze film weer geweldig!

CINDERELLA

CINDERELLA

Voor de kleine kijker is er ook een Nederlands gesproken versie en een leuke bonus (sorry aan alle moeders die “Laat het gaan” wel kunnen dromen) vóór de film is een korte nieuwe animatie van de film Frozen te zien.  De trailer hiervan is op mijn facebooksite te zien.

CINDERELLA

CINDERELLA

Leeftijdskeuring: Alle leeftijden

Release datum: 18 maart 2014

Speelduur: 105 minuten exclusief de korte animatiefilm Frozen Fever

Cast: Cate Blanchett, Lily James, Richard Madden, Stellan Skarsgård, Holliday Grainger, Sophie McShera, Derek Jacobi and Helena Bonham Carter,

Regisseur: Kenneth Branagh

Producers: Simon Kinberg, Allison Shearmur, David Barron

Executive Producer: Tim Lewis

Screenplay by: Chris Weitz

CINDERELLA

8

In het kort over de film:

Het verhaal “Cinderella” volgt het wel en wee van de jonge Ella (Lily James). Nadat haar moeder overlijdt, trouwt Ella’s vader, een koopman, opnieuw. Ella wil haar liefhebbende vader graag bijstaan, en verwelkomt haar nieuwe stiefmoeder (Cate Blanchett) en haar dochters Anastasia (Holliday Grainger) en Drisella (Sophie McShera) in hun huis. Maar wanneer Ella’s vader onverwachts overlijdt, is ze overgeleverd aan een jaloerse en wrede nieuwe familie. Wanneer Ella uiteindelijk niets meer is dan een dienstmeisje groezelig van de as, en hatelijk ‘’Assepoester’’ genoemd wordt, zou het makkelijk zijn om de hoop op te geven. Maar ondanks alles wat ze te verduren krijgt, is Ella vastbesloten om de laatste woorden van haar moeder in ere te houden, en “dapper en vriendelijk te zijn”. Ze geeft de moed niet op en zal niet neerkijken op degenen die haar slecht behandelen. En dan is daar de aantrekkelijke vreemdeling die ze in het bos heeft ontmoet. Ella weet niet dat hij eigenlijk een prins is. Ze denkt dat hij slechts in de leer is bij het paleis, en dat ze eindelijk een zielsverwant heeft ontmoet. Wanneer het paleis alle jonge vrouwen uitnodigt voor een bal, lijkt het erop dat het geluk haar nu eens toelacht. Want Ella hoopt daar de charmante Kit (Richard Madden) weer tegen te komen. Helaas verbiedt haar stiefmoeder haar naar het bal te gaan, en scheurt harteloos haar jurk aan stukken. Maar zoals in alle goede sprookjes is er hulp onderweg. Een vriendelijke bedelaarster (Helena Bonham Carter) komt gewapend met een pompoen en een aantal muizen naar voren, en zal Assepoesters leven voorgoed veranderen.

Hieronder de officiële trailer van Cinderella.

Mocht je geen genoeg krijgen van Cinderella, Swarovski heeft een sieradenlijn uitgebracht en zijn er nog talloze items als make-up en kinderkleding (Supertrash) verkrijgbaar. Ik heb hier laatst al een artikel (link) over geschreven.

Wat is jouw favoriete sprookje en uiteraard, ga jij Cinderella op het grote scherm bekijken?