Filmreview | Disney’s Project T

Vanaf vandaag draait er een nieuw pareltje van Disney in de bioscoop, genaamd Project T. Misschien heb je er al een trailer of reclame van voorbij zien komen en dat er al enigszins je nieuwsgierigheid gewekt werd nou dan kan ik zeggen terecht want deze film is er echt weer een om te zien. Nu heb ik, voor zover ik weet, nog nooit een slechte film van Disney gezien maar deze noem ik niets voor niets een pareltje. Het is al goed dat een film van begin tot eind boeiend is maar dat ie ook nog ’s blijft hangen en je er verder over na gaat denken met de conclusie ik wil ‘m nog eens zien en snel ook, is bijzonder. Imagine a place where anything is possible, de oneliner van Disney. Vandaag vertel ik je mijn bevindingen over deze film en waarom ie zeker de moeite waard is om te zien (en nee niet alleen om 2 uur naar George Clooney te kijken).

Disney's TOMORROWLAND Casey (Britt Robertson)  Ph: Film Frame ©Disney 2015

Over de film in het kort:

Disney komt nu met het meeslepende, mysterieuze avontuur Project T van tweevoudig Oscar®-winnaar Brad Bird, met Academy Award®-winnaar George Clooney in de hoofdrol. Voormalig wonderkind Frank (Clooney), getekend door teleurstelling, en Casey (Britt Robertson), een pientere, optimistische tiener die barst van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid, delen hetzelfde lot. Samen gaan ze op een gevaarlijke missie om de geheimen te onthullen van een mysterieuze plek die zich in een andere dimensie bevindt, en alleen bekend staat als Tomorrowland. Na wat ze daar moeten doen zal de wereld, en zijzelf, nooit meer hetzelfde zijn.

Disney's TOMORROWLAND Frank (George Clooney) Ph: Film Frame ©Disney 2015

Mijn beleving:

Stel je voor dat alle genieën des aarde, denk aan Einstein, Tesla, Edison etc, in een andere wereld, hetzij andere dimensie of toekomst dat laat ik nog even jouw fantasie over, bij elkaar zijn gekomen om een plek te creëren, als doel om onze wereld te verbeteren, met alle geweldige uitvindingen en theorieën die op “die andere wereld” zijn losgelaten. Hoe zal die wereld eruit zien, hoe zullen de mensen zijn, zal er oorlog zijn of hongersnood en ga maar even door. Dit in tegenstelling tot de wereld zoals wij hem kennen en als we zo doorgaan zoals het nu gaat, zal er dan nog lang leven zijn op onze aarde. Wat als alles wat je kent misschien weleens beïnvloed wordt? Dat de Eifeltoren niet een monumentaal bouwwerk is dat puur voor de wereldtentoonstelling in 1889 ontworpen werd naar aanleiding van een ontwerpwedstrijd maar een andere bedoeling had en nog steeds heeft? En ga zo maar even door.

Disney's TOMORROWLAND..L to R: Athena (Raffey Cassidy), David Nix (Hugh Laurie) and Young Frank (Thomas Robinson) ..Ph: Kimberley French..©Disney 2015

Deze film, vol fantasie, geweldige special effects en eigenlijk waar we Disney ook om kennen, met bijna open mond zitten kijken hoe mooi dit gemaakt is. Voor jong en oud, spanning maar zeker ook warmte en liefde maar ook voor de persoon die wel een beetje in is voor complot theoriën of wat voor achterliggende gedachte is er bij deze film en kunnen wij de aarde veranderen door puur positief te denken? Of zal dit puur een film zijn van hoe de toekomst er uit gaat zien, gaat er werkelijk zoiets komen als Artificial Inteligence of bestaat het nu al zonder dat we er erg in hebben? Ik kan zo nog wel even doorgaan, voor mij een boeiend onderwerp maar ook al wil je een film zien met spektakel en een echte feel good film dan zit je goed met deze Project T. Ik vond het echt een heerlijk film en kan ‘m je zeker aanraden!

Disney's TOMORROWLAND L to R: Frank (George Clooney) & Casey (Britt Robertson)  Ph: Kimberley French ©Disney 2015

Alleen in Nederland en België heet de film Project T, in overige landen Tomorrowland, dit om geen verwarring te laten ontstaan met het outdoor festival. Tomorrowland is een creatie door Walt Disney als een apart deel van Disneyland in 1955. Het is gemaakt in de tijd dat Amerika een optimistische toekomst voor zich zag.Acteur George zet een andere maar zeker erg goede rol neer. Het is niet de hunk waar vele vrouwen met bosjes voor neervallen maar meer een man die ik erg kan waarderen in deze film. Een beetje de slechterik in deze film is Hugh Laurie, bekend van en als House. De jonge ‘wonder’ tiener Casey vertaald door Britt Robertson, die voor mij bekend is van The Secret Cirlce (erg jammer dat hier maar 1 seizoen van is geweest) zet ook echt een goede rol neer. Nog 2 kanjers op het doek zijn de kleine dame Raffey Cassidy (Snowwhite and the Huntsman) en jonge Clooney Thomas Robinson (The Switch). Ook Country zanger Tim McGraw heeft en leuke kleine rol als vader van Casey.

Disney's TOMORROWLAND..L to R: Casey (Britt Robertson) and Athena (Raffey Cassidy)..Ph: Kimberley French..©Disney 2015

De film duurt 129 minuten. Voor meer info: project-t.nlFacebook en Twitter.
Klik hier voor de trailer.