FILMREVIEW: Finding Dory

Een nieuw meesterwerk van Disney•Pixar draait sinds een 2 weekjes in de bioscoop, wat je waarschijnlijk niet ontgaan zal zijn. Een film die eigenlijk geen promotie meer nodig heeft want sinds dat het bekend werd dat er een nieuw visje gezocht moet worden op het grote witte scherm al enorm goed bezocht is in de eerste dagen en niet alleen door kinderen maar zeker ook de volwassenen. Bijna 35.000 bezoekers kwamen op woensdag 29 juni naar de bioscoop om de film in de originele of Nederlands gesproken versie te bekijken en behaalde daardoor de hoogste opening ooit voor een animatie film in Nederland. Ik bekeek de Nederlands gesproken versie van deze “Finding Dory” tijdens de persvoorstelling en vandaag mijn filmreview. Benieuwd wat ik er van vond? Lees dan snel verder.

FILMREVIEW: Finding Dory

Het verhaal

Finding Dory brengt ieders favoriete vergeetachtige blauwe vis Dory terug op het witte doek. Dory woont samen met Nemo en Marlin in het rif en op een dag herinnert Dory zich dat zij een familie heeft die misschien wel naar haar op zoek is. Het drietal gaat op een avontuurlijke reis door de oceaan en belandt zo bij het Zeeleven Centrum in Californië, een aquarium en revalidatiecentrum voor zeedieren. Tijdens de zoektocht naar haar ouders krijgt Dory de hulp van een aantal opvallende bewoners: Hank, een koppige octopus die ervan houdt het leven van het aquariumpersoneel zuur te maken, Bailey, een witte dolfijn die ervan overtuigd is dat zijn echolocatie-krachten niet meer werken, en Lot, een slechtziende walvishaai. Tijdens hun tocht door het gebouw van het Zeeleven Centrum ontdekken Dory en haar vrienden dat fouten maken niet erg is en de kracht van vriendschap en families.

FILMREVIEW: Finding Dory

Mijn review

Hoe omschrijf je een film waarvan je al weet dat ie weer publiekelijk goed in smaak zal vallen en al heeft gedaan. Daarnaast weet je al dat de animatie weer schitterend is, het een film zal zijn met een happy end en waar je blij van wordt. Ik kan je wel verklappen dat het niet, zoals bij Finding Nemo, het visje Dory is die zoek raakt, althans niet in zijn geheel. Haar vriendjes en hulpjes raken haar wel even kwijt maar dit door het doorzettende vermogen van het kleine schattige blauwe visje om te vinden wat zij kwijt is, namelijk haar ouders. Al enige tijd dobbert Dory in de grote zee rond omdat ze iets kwijt is maar weet niet elke keer goed wat het is wat ze kwijt is. Dory lijd aan korte termijn geheugenverlies. Ze moet, net als iedereen, ouders hebben toch? Maar hoe heette zij en waarom is ze gescheiden van haar ouders. Door de avonturen die ze beleeft met Nemo, de vader van Nemo Marlin, de grappige octopus Hank en nog een tal van “oude bekenden” komt ze op plekken waarvan je niet had verwacht nou juist daar haar ouders te kunnen terug vinden. Wat ik al vertelde een happy end, een mooie hereniging. Een mooie boodschap in de film, waarvoor ik ‘m juist heel geschikt is voor volwassenen is dat dit visje ondanks haar beperking, vrij van angst op haar doel af gaat en er niet van af wijkt. Het laat zien dat door dit te overwinnen, door al het gevaar en moeilijkheden door een happy end in het verschiet ligt. Een mooie film welke ik niet anders kan omschrijven als een echte feel good movie zoals we dat van Disney gewend zijn!

De orginele versie leek mij ook erg leuk, de stem van Dory wordt hierbij neergezet door Ellen Degeneres, dat klinkt alleen al grappig, deze versie zal ik zeker ook nog gaan bekijken. De Nederlandse versie wordt de stem van Dory neergezet door Annick Boer, net als bij Finding Nemo.

Hieronder kun je de originele trailer bekijken:

Wat ik persoonlijk erg leuk vond om te zien was de behind the scenes van de Amerikaanse acteurs, hieronder het filmpje.

Heb jij Finding Dory al gezien?