Foodlingo Bijbel | Review

Op de laatste dag van 2014 wil ik het over een onderwerp hebben wat uiteraard de afgelopen dagen en ook vandaag toch best een trending topic blijft… namelijk eten! De lekkerste hapjes en bubbels komen voorbij en wat past er meer bij dan een boek wat gaat over de foodtrends van het afgelopen jaar. Ik wilde dit boek Foodlingo Bijbel eigenlijk eerder reviewen met het idee van een leuke gift voor de feestdagen maar toen ik begon te lezen kwam ik erachter dat dit boek veel meer credits verdient dan het te omschrijven als een leuke culi-boek voor de foodie-lover. Vandaag vertel ik je er dus meer over en wie weet heb je meteen een leuk idee om voor vanavond snel nog iets anders te presenteren aan je familie en vrienden: Foodlingo Bijbel | Review

Foodlingo Bijbel | Review

Ik was een paar weekjes geleden dan ook aanwezig bij de presentatie van dit culinaire trendwoordenboek en er werd meteen het trendwoord van het jaar bekend gemaakt, namelijk Bakboek. Bakboek is eigenlijk een subgenre in kookboeken. Een kookboek met dezelfde ingrediënten maar die dan belanden deze in de oven. Dit naar aanleiding van het programma “Heel Holland Bakt”. De omschrijving in dit boek is dan ook echt uitgebreid en staat vol leuke weetjes, waarom bijvoorbeeld het woord bakboek is ontstaan.

1

Daarnaast moet je bijvoorbeeld denken aan dat lekkere glaasje Hugo. In de zomer van vorig jaar werd “Hugo” al geïntroduceerd en ik heb dit zelf al sinds enige tijd aan mijn boodschappenlijstje toegevoegd. Het grappige is dat wanneer je vraagt of iemand een Hugo’tje wilt, word je nog regelmatig aangekeken met een blik “ohh wie is dat, is ie knap, wat voor kleur haar heeft ie?” erg grappig ;-). Hugo is een mix op basis van prosecco, verse munt, vlierbloesemsiroop en ijsblokjes, welke uiteindelijk gebotteld is. De “originele” Hugo is overigens wel met een spumante bubbel, er zijn ook varianten te koop met een koolzuurbubbel. Waar Hugo oorspronkelijk vandaan komt wordt tevens besproken in dit boek.

Bij de presentatie werd als snack de inmiddels populaire gourmetpopcorn geserveerd met een glaasje biologische Lambrusco welke bezig is aan een comeback.

2

Het leuke formaatje met grappige illustraties is zo’n 235 pagina’s dik en staat dus vol met kort en bondige verhaaltjes over trendfood en waar het vandaan komt. Een ander leuk voorbeeld is de Agua fresca een hip gekoeld drankje op water gebaseerd met vers vruchten- of bloesemsap met kruiden wat afkomstig is uit het Latijs-Amerika. Of wat dacht je van de Bánh mì? Een legendarisch dikbelegde Vietnamees baguette met Franse roots die hier nu uiteindelijk ook beland is. Dit boek staat vol met namen die zelfs voor mij onbekend zijn. Drankjes gerechten en concepten van heel de wereld die redelijk over zijn gewaaid naar ons kikkerlandje over één van de meest interessante onderwerpen. Nu heb ik laatst op een foodbeurs begrepen dat we hier in Nederland niet eens zo’n voorloper zijn als het gaat om foodtrends maar als ik dit boek zo lees zijn we hard onderweg. Wat in andere landen heel normaal is begint nu zijn intrede te doen en zijn we ineens niet meer weg te slaan van alles wat biologisch of puur is net als de superfoods, producten die als zo lang gebruikt werden en eigenlijk naar mijn mening vergeten zijn, neem bijvoorbeeld lijnzaad wat voor mij  jaren bekend is en in mijn opleiding als schoonheidsspecialiste al gebruikte om er een masker van te maken en wat zorgt voor een goede stoelgang of het chiazaad wat vroeger aan de mannen in het leger werd gegeven omdat het een goedkoop middel was waar ze lang op konden teren. Hedendaags kom je het werkelijk overal tegen.

3

Kortom een boek vol met interessante wetenswaardigheden en niet alleen voor de foodie-lover maar feitelijk voor iedereen! Mocht je er nog op uit gaan vandaag om boodschappen te doen vergeet dan vooral niet die fles Hugo, Lambrusco en maïskorrels mee te nemen ;-). Enne misschien heb je een boekenbon onder de boom gevonden, dan heb je er nu meteen een leuke bestemming voor!

Het boek Foodlingo Bijbel is geschreven door Nederlands bekendste foodtrendananlist “Marjan Ippel” en is te koop voor € 15.00. De uitgever is Kosmos Uitgevers.

4

Dan dan als kersje op de taart, de minirecepten “Gourmetpopcorn“!

Voor de hartige variant gebruik je roomboter en voor de zoete variant kun je kokosolie gebruiken. Wees matig met het aantal korrels en kijk uit dat de popcorn niet aanbrand. Gebruik een goede pan en vergeet niet de deksel op de pan te plaatsen anders kun je de popcorn overal in je keuken terugvinden.

Variant 1:

Fruit wat gember en honing in een pan met de kokosolie. Voeg vervolgens de maïskorrels toe en poppen maar! Af en toe even schudden en wachten tot je geen gepop meer hoort. Hoeveelheden is naar eigen smaak af te stemmen.

Variant 2:

Pop de popcorn in wat roomboter en voeg na het poppen zout en gerookte paprikapoeder toe.

Variant 3:

Hetzelfde als variant 2 maar dan gebruik je i.p.v. zout en de paprikapoeder gedroogde parmezaanse kaaspoeder toe. Even goed husselen!

Nog een leuke en bijzondere is variant 2 maar dan geen paprikapoeder maar vanillepoeder, dit geeft zeker een bijzondere smaak. Neem van mij aan, deze gourmetpopcorn zijn binnen mum van tijd op! Een lekkere en tevens gezonde snack. Want ook 2015 gaat zeker nog meer draaien om gezondheid en goed puur eten.

Ik wil iedereen een fijne en vooral smaakvolle jaarwisseling toewensen!