Filmreview: Wat Is Dan Liefde

Ben ik bevooroordeeld omdat ik van Nederlandse romcoms houd? Misschien… maar dan nog, wat is dit een heerlijke film! Ik kan het niet anders omschrijven. De cast is zo goed, het verhaal is zo leuk. Niet één irritatiepuntje maar gewoon gieren en verliefd zitten zijn op het verhaal. Elise schaap zet weer een rol neer die gewoon klopt en Maarten Heijmans (zucht…) vertolkt het ook net zo. Je moet ‘m gewoon zien! Dus… zorg dat je de 17e in de bioscoop zit. Filmreview: Wat Is Dan Liefde

Filmreview: Wat is dan liefde Elise Schaap Maarten Heijmans

In Wat Is Dan Liefde krijgt echtscheidingsadvocaat Cato (Elise Schaap) de kans om partner te worden bij een commercieel kantoor waar behoefte is aan verandering. Nietsontziend je zakken vullen is niet meer van deze tijd en Cato lijkt de aangewezen persoon de brallerige advocaten een stukje moraal bij te brengen. Ze is idealistisch, ambitieus en niet onder de indruk van het old boys network. Tot ze collega Gijs (Maarten Heijmans) ontmoet die alles vertegenwoordigt wat Cato verafschuwt. Daar waar zij als kind van gescheiden ouders vindt dat mensen zich niet zo moeten laten meeslepen door hun emoties en op een volwassen manier uit elkaar horen te gaan, gooit Gijs graag wat olie op het vuur en sleept zijn cliënten naar de rechtbank voor een ellenlange vechtscheiding. Dat verdient immers een stuk beter. De samenwerking lijkt gedoemd te mislukken maar naarmate Cato en Gijs langer met elkaar opgescheept zitten, worden ze gedwongen hun overtuigingen over liefde, huwelijk en carrière opnieuw onder de loep te nemen. Want kun je überhaupt in de liefde geloven als je van scheiden je werk hebt gemaakt?

Filmreview: Wat is dan liefde

Elise Schaap (kersverse winnaar van de Televizier-Ster Acteur/Actrice 2019) en Maarten Heijmans (bekend van zijn rol als Ramses Shaffy; Emmy Award voor Beste Acteur en een Gouden Kalf voor Beste Acteur in deze Televisiedrama) zijn echt een perfecte match voor deze film. Elise die zo veelzijdig is en zo heerlijk de Hollandse Cato neerzet en door middel van liefdevol communiceren met elkaar een echtscheiding begeleid en Maarten dan het typische karakter neerzet van een strak-in-het-pak geldbeluste charmante advocaat. De film moest een soort Manhattan in Amsterdam look en feel meekrijgen, vandaar dat de film deels afspeelt op de Amsterdamse Zuidas waar je daadwerkelijk exact dit type mannen in veelvoud ziet rondhuppelen. Regisseur Aniëlle Webster (Huisvrouwen bestaan niet) is tezamen met Elise en Maarten flink op vooronderzoek gegaan voor deze film, zoals o.a. een echtscheidingszaak bijgewoond en op bezoek bij een advocatenkantoor. Ik denk dat ze allen hun doel heel goed bereikt hebben met deze film. Door heel de film heen staat het nummer Wat Is Dan Liefde van André Hazes centraal, wat ook te maken heeft met de finale van de film ;-).

Als producent Hanneke Niens van KeyFilm (Soof 1& 2, Ventoux, Nena) al een lijfspreuk in haar werk heeft, dan is het: neem de tijd. Niet vreemd dus dat de ontwikkeling van Wat Is Dan Liefde zich over een langere periode heeft uitgestrekt. Er was veel vertrouwen in het scriptidee waarmee Dorien Goertzen was gekomen: een liefdesverhaal, gesitueerd in een omgeving waar zuiver pragmatisch naar liefde wordt gekeken. De wereld van de scheidingsadvocatuur.

Wat is dan loefde Monica Geuze

Ook Monica Geuze heeft een klein rolletje in de film. Ze vertolkt een rol als voetbalvrouw. Toch leuk dat influencers tegenwoordig een steentje bijdragen aan het witte doek.

Ik moet altijd smullen van dit soort verhaallijnen. Het klassieke; eerst een hekel aan elkaar (of uiterlijke schijn), verliefd, drama en dan het “we leven lang en gelukkig”, gewoon precies dat en met een flinke dosis Nederlandse nuchterheid met de directe droge humor.

Filmreview: Wat is dan liefde

Cast

Elise Schaap, Maarten Heijmans, Teun Luijkx, Anneke Blok, Michiel Romeyn, Maike Meijer, Aiko Beemsterboer, Jan-Paul Buijs, René van ‘t Hof, Mandela Wee Wee, Monica Geuze, Marie-Louise Stheins, Paul Groot, Owen Schumacher, Hannah van Lunteren, Beppie Melissen, Esther Scheldwacht, Carolien Spoor, Aus Greidanus sr.Producent

• KeyFilm in coproductie met BNNVARA
  • Regisseur Aniëlle Webster
  • Scenarioschrijver Dorien Goertzen